Op verschillende plekken in de Amsterdamse binnenstad hangen sinds deze week raamposters met de tekst: ‘Kluun steunt dit café door dit raam te huren totdat ze weer open kunnen.’
Het begon toen hij door de Van Woustraat fietste en een soortgelijke poster van Dirk van den Broek zag hangen op een café. Zijn post over deze ‘Feel good-marketing in Corona-tijden’ ging viral: meer dan een half miljoen mensen bekeken zijn verhaal.
Tegelijkertijd was hij bezig met een serie verhalen op zijn site over Amsterdamse horecazaken die al bijna een jaar hun deuren verplicht gesloten houden. ‘Tien jaar geleden schreef ik samen met Parool-journalist Hans van der Beek, o.a. bekend van de rubriek Schuim, Aan de Amsterdamse nachten, de Top 100 aller tijden van het Amsterdams nachtleven. ‘Ik was benieuwd hoe deze tenten, die ik in mijn boek tien jaar geleden als de smaakmakers van de Amsterdamse nacht beschreef, in deze absurde tijd van avondklok, horecasluiting en lockdown proberen te overleven. Dus stapte ik op de fiets en interviewde op klaarlichte dag, als eerste en enige bezoeker in een half jaar de eigenaren, barkeepers, portiers en programmeurs in hun lege café en club.’
Het leverde surrealistische beelden op. ‘De video’s zijn natuurlijk een beetje houtje-touwtje en heel low budget, maar ik hoop dat je de liefde voor het nachtleven erin terugziet.’ In de interviews zijn o.a. Paradiso, Melkweg, Café Nol, Jimmy Woo, De Smoeshaan, La Bastille, Palladium, Casablanca en café Ruk & Pluk in Oost te zien.
https://youtu.be/zTh-VEgc2VQ‘En toen ik die actie van Dirk van den Broek zag hangen, dacht ik, laat ik bureau Tosti Creative, het Amsterdamse bureau dat het concept bedacht, eens vragen wat dat eigenlijk kost, zo’n raamposter. Ik ben niet armzalig, maar heb niet het budget van Dirk. Nou, het bedrag viel me eigenlijk reuze mee. Een paar honderd euro per raam. Doen, dacht ik. En zo heb ik voor het eerst in mijn leven een paar ramen gehuurd, bij Ruk & Pluk, de Smoeshaan, café Nol en Weber en Lux. En dat kan iedereen dus doen.’
‘Wilt u ook uw stamkroeg, vrijmibo-etablissement, of dorpscafe steunen met een uw vriendencluppie, advocatenkantoor, hockeyelftal of reclamebureau? Steun your local stamkroeg.’ staat op zijn site te lezen.
De hele serie interviews is vanaf donderdagavond 22u (‘bij het ingaan van de avondklok’) te zien op zijn site en op YouTube. De trailer staat nu online.
Het boek Aan de Amsterdamse nachten is binnenkort eenmalig in een gelimiteerde gebonden lockdown-editie verkrijgbaar, exclusief op www.kluun.nl.